onsdag 24 april 2013

Raw lakritsbollar

Hittills har jag bara gjort Raw food-gottis med choklad men jag har länge varit sugen på att testa att smaksätta med lakrits istället. Här kommer receptet på lakritsbollar, lite modifierat eftersom jag inte gillade konsistensen som blev enligt det ursprungliga receptet.

Råa lakritsbollar
Raw lakritsbollar
ca 20 st

Ingredienser:
2 dl mandlar
1 msk carobpulver (kan uteslutas)
6 st färska dadlar
1 msk kokosolja
1 - 2 msk honung
4 tsk lakritspulver - finns på Råvarubutiken

1. Mixa mandlarna till ett fint mjöl, häll över i en skål så länge
2. Kärna ur och mixa dadlarna
3. Häll tillbaka mandlarna och tillsätt övriga ingredienser
4. Om konsistensen är för torr tillsätt lite mer kokosolja (alt. raps- eller olivolja)
5. Smaka av och tillsätt ev mer lakrits och/eller honung
6. Rulla till bollar, lägg i en lämplig burk och ställ in dem i kylen

Jag lade mina bollar i små knäckformar, det behöver man inte men jag tycker det ser trevligt ut och det gör att bollarna inte klibbar ihop i burken. Om man har tendens till högt blodtryck ska man vara försiktigt med lakrits, det gäller även denna formen av lakrits.

Flygande hälsningar / Nellie


Råa lakritsbollar




4 kommentarer:

  1. Måste testas. Var hittar man lakritspulver?
    Borde äta ett gäng sådana, världens lägsta blodtryck.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är chokladälskare men lakrits är ju gott det med :) får
    Kopiera detta och inför skaffa lakrits pulver!
    Larm för att gå å lägga sig hihi vilken toppen idé... Egentligen är jag en morgonmänniska
    Men kvällarna har blivit senare och senare den sista tiden:( och lille N ja han är ju min väckarklocka på morgonen... Ingen sovmorgon här inte!
    Fin bild på dig och ett ansikte för mig ;)
    Sv. Javisst är känslan efteråt härlig när
    Man känner i benen att man kört hårt!!!

    Nä läggdags NU!
    Kram

    SvaraRadera
  3. MMMM ser härliga ut:) måste ju provas.

    Jag önskar en solig vårhelg:)

    LOVE Maria

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie