onsdag 10 juli 2013

Bananplättar med jordgubbskräm

Nu har jag också gjort det! Bananpannkakor alltså, eller rättare sagt plättar. Det har ju snackats om detta  "överallt" och om jag ska vara helt ärlig så har jag varit lite skeptisk till att mixtra med traditionella recept som just pannkakor. Men, det visade sig att jag bara behövde lite mer tid att vänja mig vid tanken. Jag är normalt sett av åsikten att pannkakor är en efterrätt, inte kvällsmat och inte mellanål, utan efterrätt. Idag åt jag det till frukost, eller snarare brunch! Ja se så det kan bli... :)

Anledningen till bananplättarna är att jag hade äran att ha underbara Emma på besök. Tjejen som river av långpass i alperna (och då menar jag lååångt) och spöar de flesta när hon ställer upp i ultralopp och terränglopp. En sann inspirationskälla för mig som annars nöjer mig med 5 km! Jag hade i alla fall kört mitt tabatapass på morgonen med en härlig grupp tjejer. Detta blev en riktigt smarrig "second breakfast".
Banaplättar med jordgubbskräm
Bananplättar
ca 20 st (ungefär 4 port)

5 ägg
2 bananer
1 dl mjöl (jag använde kokosmjöl)
1 dl mjölk (jag använde mandelmjölk)
1 tsk äkta vanlijpulver
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Mixa bananerna till en slät massa
Tillsätt äggen och mjölken och fortsätt mixa
Blanda torra ingredienser och mixa ner dem i smeten
Stek plättarna i olja eller smör.

Jordgubbskräm
Detta recept är baserat på en hallonkräm från Lipstick and low carb

1 liten burk kokosmjölk
1/2 tsk äkta vaniljpulvar
ca 1 dl frukt eller bär
ca 1 tsk agavesirap (alt. honung)

Öppna buken med kokosmjölk UTAN att skaka den. Skeda ur det översta lagret med vitt gojs (kokosgrädde). Försök att inte få med något av kokosvattnet.  Lägg kokosgrädden i en mixer tillsammans med vanilj och bär/frukt. Mixa tills du får en jämn, i detta fallet rosa, grädde.
Klicka krämen på bananplättarna och njut!

ps. kokosvattnet som blir kvar i burken är gott att använda i en smoothie

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Det där såg riktigt smarrigt ut, kanske ska ta och testa de där pannkakorna :).
    Ha det! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Nu har jag också sett dessa banan pannkakor överallt! Det blir nog till att testa dom idag, till stranden :)
    Vi äter pannkakor som lunch/middag! (Vanliga pannkakor)
    Ha en fin fin dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie