tisdag 27 augusti 2013

Råa chokladbollar

Idag är det stelt igen, trots gårdagens rörlighetspass. Jag får nog justera det lite, det känns i min rumpa som om det blev lite för mycket styrka med alla utfall. Anyhoops, idag har jag lovat en kär väg (Emma, min löpcoach) att ge receptet på mina "vanliga" raw food-bollar, de med choklad. Det gör jag så gärna! Men, eftersom jag sällan följer ett specifikt recept så kan jag inte lova att detta recept är vattentätt, så ni får helt enkelt se lite hur det blir och om något behöver justeras. Jag har tipsat om ett recept på raw food brownies tidigare, de är en av mina favoriter. Nu kommer ett recept på råa (och nyttiga) chokladbollar.

Raw food brownies

Råa chokladbollar
1,5 dl naturella cashewnötter
0,5 dl naturella mandlar
0,5 tsk kardemumma
2-3 msk rå kakao
En nypa salt
6 färska dadlar, urkärnade
1-2 msk kokosolja
  • Mixa dadlarna (ta bort kärnorna först!) till en kletig massa. Häll över i en skål så länge. 
  • Mixa cashewnötterna till en kornig massa. Blanda ner kardemumma, kakao, kokosolja, salt och dadelmassan.
  • Mixa igen till konsistensen känns bra. Smeten ska hålla ihop så det går att rulla bollar.
  • Hacka mandlarna lite lagon grovt och blanda ner i smeten. 
  • Mixa snabbt igen.
  • Gör bollar av degen och rulla i kokos, kakao, kanel, hampafrön eller något annat du gillar.
  • Lägg på ett fat och ställ svalt. 

Råa chokladbollar med hampafrön

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Jag önskar att jag gillade sådant där nyttigt, men jag har så svårt för torkade frukter och bär. Men det ser gott ut i alla fall :-).
    Kram Jennifer

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie