tisdag 11 februari 2014

Frökex med cashewost

Detox dag 2 har gått mycket bättre och jag har känt mig betydligt piggare än igår, trots att jag fortsatte på samma linje som gårdagen, förutom att jag kastade om ett par måltider för att passa mitt schema lite bättre. I kväll har jag nämligen sprungit med ett gäng härliga tjejer på Bulltofta och det piggar ju upp vilken tisdagkväll som helst. Om du vill hänga med oss och springa så spana in B.A.B.Y runners team Malmö.

I dag bjuder jag på fler recept som jag gjort för att ha ett alternativ till bröd och pålägg under dessa detoxveckor. Receptet på kexen hittade jag hos Ida och "osten" kommer från Erikas bok Raw food på svenska.

Frökex
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 msk fiberhusk
1 nypa salt
2,5 dl varmt vatten
2 msk olja (utan smak)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Häll över vattnet och oljan och rör om.
Bred ut på bakplåtspapper och svischa in i ugnen.
Grädda i 150 grader i ca 60 min.
Ta ut plåten och dela knäcket i lagom stora bitar.
Sätt in i ugnen igen, stäng av ugnen och låt plåten vara kvar tills ugnen kallnat.
När knäcket svalnat, förvara torrt och svalt.



Cashewost
1 dl cashewnötter
0.5 dl vatten
1 msk citronjuice
1 nypa salt
1-2 tsk torkade örter

Mixa nötterna så fint som möjligt.
Blande ner övriga ingredienser och mixa igen.
Ställ i kylen en stund så "osten" sätter sig.
Håller ca 5 dagar i kylen.

Denna "osten" är godare än jag vågade hoppas på och jag kommer absolut fortsätta med denna även efter detoxen.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är! Heja, heja! Jag gillar att du lägger ut recepten. Jag är inte mentalt sätt laddad för en detox kanske just nu, men jag gillar att du delar med dig och jag tänker testa en del av det du äter. Är supernyfiken på bananpannkakan! Finns det recept på det senare i veckan? Och det där morotsbrödet - ja det blev tom mannen sugen på.

    Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie