torsdag 17 april 2014

Dina vanor ger resultat

Jag har tänkt en del på hur jag kan förklara vad "den flygande flodhästen" symboliserar för mig och i förrgår när jag lagt mig i sängen så kom jag på hur jag ska beskriva det. Jag vill leva ett lätt liv, på alla plan. Jag vill känna mig lätt i kroppen och lätt i sinnet. Men en flodhäst är ju jättetung tänker du kanske nu? Som jag ser det så finns det olika sätt att se på tyngd och det behöver inte vara dåligt. Min tyngd består av mina erfarenheter och mina värderingar. Det är basen i mitt liv och har format mig till den jag är. Vingarna är min intuition och drivkraft som hjälper mig att förflytta mig i rätt riktigt, med lätthet. Självklart kommer det inte gå spikrakt i riktningen mot mina drömmars mål och jag är säker på att det kommer komma tillfällen då jag fastnar i taggbuskar och tufsar till vingarna och hamnar i vägskäl där jag inte vet vilket spår jag ska välja. Men det är ok och en del a livet. Jag tror att förändring handlar om de små sakerna, det vi gör varje dag. Våra vanor formar det liv vi lever. Charlie skriver i sin krönika "Du får ha det ovanligt svårt om du vill. Jag tänker ha det lätt" om jakten på det perfekta tillfället, den bästa metoden då vi ska gå all in och jobba järnet för en förändring. Ibland är det precis vad som behövs för att komma igång med förändringen men lika ofta (eller kanske oftare) så skulle man kunna ändra något litet varje dag istället och på sikt förändra saker för att livet ska bli lättare. Jag föredrar att ta små steg och fokusera på saker som är lätta att förändra snarare än att fokusera det som känns svårt att göra. Kom ihåg att allt räknas! Vilka vanor vill du ändra på?


Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. En elevator pitch?! :)

    Du är klok du. Det är helt rätt, att ta små steg istället för att ta jättekliv. Men det är svårt! Jag är typiskt en sån som äter alla sju äpplen på söndagen....typsikt mig! :) Otålig och vill se stora resultat på en gång....det där med att göra små förändringar som märks över tid....är klokt men svårt.

    Många kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Åh bad du är bra Nellie! Ska ta åt mig av detta :-) / Ida

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie