måndag 24 november 2014

Kryddlag med saffran

Nu ska jag dela med mig av ett tips på hur du får ut så mycket saffransmak som möjligt av den dyra pistillkryddan. Jag har dock inte testat själv men tipset kommer från två olika proffs, helt utan koppling till varandra så jag är övertygad om att det funkar. Jag ska i alla fall testa! "Kryddlagen" eller  vad en nu ska kalla det för kan med fördel göras en hel månad innan den ska användas. Det är alltså hör tid att göra den redan nu! Den ska dessutom vara väldigt lätt att blanda in i degen när det är dags att baka bullarna.

Saffranskryddlag
OBS! räcker till 3 satser deg

1/4 dl vatten
20 gram strösocker (ca. 1.5 msk)
1 tsk sprit (vodka, whisky, konjak – vad du har)
3 gr saffran (6 pkt)

Mortla saffran med en del av sockret. Koka upp vattnet och resten av sockret tills sockret har löst sig. Låt svalna något och häll sedan i saffranssockret samt spriten och låt svalna helt. Låt stå minst ett dygn innan användning så sockret och spriten hinner dra ut smaken ur saffranstråna. Lagen håller länge i kylskåp.

I år tänkte jag prova att göra saffransbullar med mandelfyllning. Jag gillade även saffransflätorna som gjordes på samma deg. Här hittade jag även ett recept som gör en snabbvariant på kryddlagen.


Precis som förra året blir det bullbak tillsammans min mamma. Det är en tradition som jag gärna vill fortsätta med år efter år. (jisses vad lill-tjejen växt på ett år!)

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie