söndag 1 februari 2015

Fruktgodis

Ni som hängt med här ett tag vet ju att jag gärna provar nya (nyttiga) recept och jag är inte sen på att hänga på nya mattrender även om jag sällan går all in på något eller kör några dieter. Jag är också något av en periodare så ibland snöar jag in på raw-godis för att sedan baka semlor eller kanelbullar. Väldigt "balanserat" med andra ord. :)

Just nu har jag haft en period då jag varit ovanligt sugen på godis, eller egentligen något syrligt och fruktigt. Därför testade jag att göra en syrlig godisvariant av torkade aprikoser. Inspirationen till receptet fick jag i boken smarta sötsaker men som vanligt modifierade jag det lite. :)


Syrligt aprikosgodis
ca 15 bitar

1 dl torkade aprikoser (helst ekologiska)
1-2 msk kokosolja
1-2 msk pressad citron

Mixa alla ingredienser till en slät smet
Platta ut på en bricka täckt av plastfolie
Ställ i kylen så det stelnar
Dela sedan i lagom stora bitar
Förvara svalt

 

Detta blev riktigt gott och jag kommer absolut göra det igen. Prova du också! Jag lovar att det kommer ge smågodiset en bra match.

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie