onsdag 6 maj 2015

Nypremiär med B.A.B.Y. Runners Team

Igår gjorde jag come back som löpcoach med B.A.B.Y. Runners Team Malmö. Jag har funderat ett tag på om jag verkligen har tid att engagera mig fortsatt, med två barn och allt vad det innebär. Är det värt att köra 20 min till Malmö, träna med gänget och sedan köra hem igen, mitt under prime time hemma (dvs. läggdags för båda barnen)? Under gårdagens pass så stod det klart, JA, det är det! Alltså det går inte riktigt att förklara hur roligt der är att träna med dessa tjejer! Så opretantiöst och lättsamt, men ändå riktigt ansträngande och utvecklande, om man vill.

Vi mjukade upp och aktiverade kroppen med yoga för löpare signerad Sara Ivarsson. Därefter joggade vi ett varv i "cirkeln" (ca 400m), körde ett par löpskolningsövningar och så joggade vi ett varv till. Sen drog vi igång med en intervallstege 2 min (1 min vila), 1 min (30 s vila) och 30 s (30 s vila). Hela 6 varv hann vi med, tror jag, för som vanligt tappade jag räkningen där mitt i någon stans, trots att jag hade alla intervallerna programmerade i en app i telefonen. Vi anslutande med styrkeövningar för vrister och fotleder och en kort stretch.

Alla ni som vill springa med som inte riktigt får till det på egen hand, sök upp en löpgrupp och häng på dem. Det är så mycket roligare att springa i grupp! Är det svårt att ta sig iväg? Ja, det är en prioritering du själv måste göra, men jag lovar att det är värt att prova i alla fall. När du väl kommit igång med löpningen i grupp är sannolikheten mycket större att du tar dig ut även på egen hand. B.A.B.Y. Runners Team finns på 22 platser i Sverige. Kolla här om det finns en grupp nära dig. Bor du i närheten av Malmö så häng på vår grupp. Det är helt gratis och ALLA (ja, alla) kan vara med!

Tänker du att du inte är någon "löpare" (vad det nu innebär)? Kul, då har vi något genemsamt! Jag gillar inte nödvändigtvis att springa men jag gillar att träna utomhus och jag gillar att träna tillsammans med andra. Jo förresten, att jogga/springa en runda i skogen i sakta mak, helt utan prestation, det tycker jag är härligt. Och så gillar jag att springa korta intervaller, för det är jag bra på. :) Jag tror att alla kan springa, på sitt sätt.


Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie