fredag 13 november 2015

Stress och återhämtning

Denna veckan har varit superintensiv på jobbet. Jag har suttit med näsan i olika xls-filer och hjärnan har gått på högvarv. För att hålla skärpan hela dagen har jag tagit en kort promenad i samband med att jag har ringt olika telefonsamtal. Det gör verkligen skillnad att komma ut en stund i dagsljus och frisk luft även om det bara är en kvart och även om det är grått och blåsigt ute.

Vad jag har lärt mig om stressrelaterade sjukdomar är att det inte är stressen i sig som är boven i dramat utan det är avsaknaden av återhämtning som gör att en blir utmattad. De dagar det har varit väldigt intensivt, antingen på jobbet och/eller med andra aktiviteter så försöker jag se till att få en stund med lugn och ro för att inte bara köra på tills det är dags att gå och lägga sig. Här kommer några exempel på enkla saker en kan göra för att balansera de dagar som känns stressiga.

Promenera
Igår kände jag mig väldigt trött i huvudet så när barnen somnat så tog jag en promenad i höstmörkret. Hade det inte varit mörkt ute så hade jag helst gått i skogen men jag fick nöja mig med de upplysta cykelvägarna runt byn.

Värme
Innan jag gick ut på promenaden satte jag igång bastun så när jag kom hem tog jag en dusch och sen låg jag en stund i bastun och bara slappnade av. Det funkar även att ta en varm dusch i lugn och ro eller dricka en varm kopp te. Värmen gör en dåsig och då är det lättare att slappna av.

Andas
När jag känner av ökad stressnivå i kroppen så tar jag en paus och går till ett lugnt ställe och andas. Det kan vara när barnen driver mig till vansinne eller när det kör ihop sig på jobbet. Ett par djupa andetag kan göra susen. 

Vad brukar du göra för att återhämta dig?


Flygande hälsningar /Nellie

7 kommentarer:

  1. Du är så himla klok du. Det är just när det gäller återhämtning som jag suger..... Sover för lite och tar för lite pauser. Det får bli skärpning med det.

    Ha en skön helg, kloka du!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sömnen är en svår nöt att knäcka när en har en massa roliga saker att göra... :) Kram

      Radera
  2. SÅ sanna ord! Jag önskar att jag hade vetat det du skriver innan jag kraschade...fast då hade jag nog ändå inte lyssnat :-) Nu gör jag ungefär det du skriver och framför allt lyssnar pår kroppen och mig själv och sätter mig själv först mycket mera. Yogar, mediterar, andas. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen svårt att sätta gränser när en vill göra så mycket. Det är såklart synd att det skulle en krasch till för att något skulle förändras men samtidigt superbra att du har en annan inställning nu och tar hand om dig så som du behöver. Kram!

      Radera
  3. Härligt att läsa att mitt projektarbete gör nytta ;-) Heja dig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var många påminnelser som jag behövde höra. :) Det kommer mer om detta och då ska jag komma ihåg att länka till dig också. Kram

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie