torsdag 17 december 2015

Modern julmat

Julbord, det kan vara jättegott, men också mindre bra. Personligen är jag ju lite kräsen och det märks ganska tydligt just när det är dags för julbord. Inte nog med att det är många saker jag inte gillar, som sill och olika sorters sylta, jag har dessutom krav på det jag gillar, som att köttet helst ska vara ekologiskt. Sen vill jag även gärna hitta någon form av grönsaker och mindre söta saker på gottebordet. Av just dessa anledninar äter jag helst julmaten hemma, och det räcker att göra det en gång, på julafton. Om jag äter julbord ute på resaurang så brukar jag ha följande taktik:

1. Scanna av vad som finns på buffén
2. Välj med omsorg det du gillar mest, och som n inte har på julbordet hemma
3. Ta max tre gånger; kallt, varmt och gottis

Vad finns då på vårt julbord hemma? Förutom klassiker som ägghalvor, lax, köttbullar och prinskorv så blir det en grönkålssallad. För två år sedan introducerade jag just grönkålssallad på julbordet och nu kan jag nog säga att det blivit en klassiker. Inför i år har jag hitta två olika recept som jag vill testa.

Grönkålssallad med hasselnötter och parmesan
Grönkålssallad med julsmak

Precis som förra året vill jag göra en apelsinsallad. Det tog visserligen rätt lång tid att filéa apelsinerna men det var det värt. Det var verkligen jättegott till gröten, speciellt eftersom jag inte är särskilt förtjust i saftsås. Kräsen var det ja. :)

Till gottebordet blir det både knäck, kola och så några mer nyttiga varianter på julgodis, som t.ex. dessa gudomliga pepparkaksbollar, och favoriterna fikonbollar (fast med mörk rom) som jag redan gjort dubbell sats av. Det lär gå åt!



Vilka är dina favoriter på julbordet?

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie