tisdag 5 januari 2016

Hälsotrender 2016

Matskålar
Redan nu kan en se skålar fyllda med nyttigheter i olika sociala medier. Gamla hederliga grönsaker som t.ex. morot vinner ny mark, helst spiralformade, baljväxter får ett uppsving (till följd av minskad köttkonsumtion) och alger är den nya grönkålen.

Meditation
Efter en tid med både midfullness och yoga verkar vi nu vara redo även för meditation i grupp. Att meditera är att vara medveten i nuet, att stilla tankarna och vila hjärnan. Vem behöver inte det i vår värld som är full av intryck och input?

Prestationslös träning
Jag läser att den intensiva träningen spås fortsätta men jag tror att det kommer gå mer och mer åt prestationslös träning. Anledningen till det är stress. Tyvärr. Fler och fler känner sig stressade och då orkar kroppen inte träna för intensivt utan mår absolut bäst av träning av mer lågintensiv karaktär, t.ex. promenader, yoga och lättare styrketräning.


På det hela  taget tror jag vi kommer varva ner under 2016, eller jag hoppas det i alla fall. Ett sätt att återhämta sig är att vara ute i naturen. Se bara så vackert och rogivande det ser ut. Här finns några andra tips på återhämtande aktiviteter.

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie